FYSIO-LOGISK

morten@fysio-logisk.no

Fysioterapi Haugesund og Karmøy

March 25, 2018

Please reload

Siste innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Utvalgt innlegg

Dårlig holdning - bøyd rygg eller vridd sannhet?

Lurer du på om du har dårlig holdning? Vel, det spørs....

"Dårlig med tanke på hva?"

 

Sitter du i et jobbintervju er det nok en god ide å rette seg opp. Lut rygg og hengende hode utstråler sjeldent egenskapene en fremtidig arbeidsgiver er på jakt etter - dette er dårlig holdning i denne sammenheng.

 

Sitter du på kontoret og stresser med en deadline er det en god ide å sette seg på den måten som føles best - rak rygg, bøyd rygg, eller noe midt i mellom. Forskning viser ingen klar sammenheng mellom holdning og rygg- eller nakkeplager(1,2,3,4,5,6). Så hvis du har valgt bort noen sittestillinger, er det på grunn av noe du har hørt eller lest? Eller er det på grunn av hvordan de føles for deg? Kanskje frarøver du deg selv for muligheten til mer behagelige arbeidsstillinger..

 

"Verken bra eller dårlig"

 

Kan vi si at det finnes gode og dårlige holdninger når:

 

- Det ikke finnes en klar årsakssammenheng mellom hvordan vi sitter og om vi får vondt i rygg og nakke(1).

 

- Vi ikke kan skille mellom de som har og de som ikke har vondt i rygg og nakke ved å se på holdningen(3,4) eller stillingen(5,6) deres.

 

- Opplæring i det som kalles "god holdning" ikke reduserer rygg- og nakkeplager (2).

 

Ironisk nok fant de i en (veldig) liten studie at å sitte med det vi kaller "dårlig holdning" gav mindre ubehag enn å sitte med "god holdning"(7)... 

 

"Skal vi tvinge ulike folk til å være like"

 

Vi er alle forskjellige og symmetri er svært sjeldent(8). For eksempel har 90 % av befolkningen benlengdeforskjell(9). Det betyr at du er unormal om bena dine er like lange. Det at kroppene våre er forskjellige gjør at vi kjøper forskjellige klesplagg, liker forskjellige typer sko og har forskjellige favorittstoler. Er det annerledes med holdninger og stillinger? 

 

Når folk er forskjellige og det ikke finnes en klar sammenheng mellom holdning og smerte, skal vi da tvinge de som opplever smertelette når de sitter med bøyd rygg til å sitte med rak rygg? Eller de som opplever smertelette når de sitter med rak rygg til å sitte med bøyd rygg? Eller skal vi gi folk frihet til å velge den holdningen som føles best, på samme måte som vi lar folk kjøpe skoen som føles best.

 

"Frihet, variasjon og arbeidsfordeling"

 

Dette betyr ikke at du skal forkaste det som fungerer for deg, men det betyr at forskjellige mennesker gjerne foretrekker forskjellige holdninger. Så på lik linje med at noe funker bra for deg, så kan det hende at noe annet funker bedre for en annen person.

 

Det du har er frihet til å velge holdningen som til en hver tid føles og fungerer best. Om du i dag synes det er best å sitte med bøyd rygg, så kan du med god samvittighet sitte med bøyd rygg. Dersom du i morgen sitter best med rak rygg, så kan du da med god samvittighet sitte med rak rygg. Interessant nok er denne friheten noe som ser ut til å skille folk som ikke har ryggplager fra folk som har ryggplager. Folk som har vondt har ofte mindre varierte stillinger og holdninger enn de som ikke har vondt(10,11).

 

Smerte og plager ser med andre ord ut til å ha innflytelse på arbeidsfordeling. I stedet for å variere holdning og dermed fordele arbeidet, så benyttes bare en, eller noen få, holdninger. Tenk om du arbeidet i et firma som gravde grøfter. Avdelingen din bestod av en arbeidsleder, deg og dine 9 kollegaer. Dere hadde fått i oppdrag å grave en diger grøft og av en eller annen grunn hadde arbeidslederen bestemt seg for at det kun var du som skulle stå i grøfta og grave - hver eneste dag. Selv om du ble sliten og vond, og kollegaene dine stod uthvilte og så på, så var arbeidslederen din fast bestemt på at det kun var du som skulle grave. Høres dette fornuftig ut? Hva med kun å benytte en sittestilling, uansett hvor sliten og vond ryggen føles? 

 God arbeidsfordeling?

 

"Frarøvet holdningsfrihet"

 

Til tross for at det de siste 50 år har vært økt fokus på holdning og arbeidsteknikk, har det aldri før vært flere mennesker som sliter med rygg- og nakkeplager(12,13). Hva gjorde folk før vi begynte å snakke om "gode" og "dårlige" holdninger? Brydde de seg om vinkelen på ryggen? Eller var fokuset på oppgaven for hånd og hvordan den kunne løses effektivt og behagelig?

 

Kan det hende at frarøvet holdningsfrihet er noe av årsaken til mer rygg- og nakkeplager?

 

"Bruk holdningen som føles best for deg"

 

Ut i fra tilgjengelig forskning er mine anbefalinger til deg:

 

- Velg den holdningen som føles best.

- Prøv andre holdninger dersom favoritten ikke føles like god lenger.

- Varier holdning dersom det føles godt, du er stiv eller anspent.

- Ikke sløs tiden din på å tenke for mye over holdning, foruten i jobbintervjuer.

 

Har du dårlig holdning?.......

 

Hold deg oppdatert på fremtidige blogg innlegg om smerte, bevegelse og skadeforebygging ved å like siden på Facebook.

 

Referanser:

 

1. Roffey DM, et al. (2010) Causal assessment of awkward occupational postures and low back pain:results of a systematic review. Spine J. Jan;10(1):89-99.

2. Demoulin C, et al. (2012) Effectiveness of preventive back educational interventions for low back pain: a critical review of randomized controlled clinical trials.  Eur Spine J. Dec; 21(12): 2520–2530.

3. Murrie VL. (2003) Lumbar Lordosis: Study of Patients With and Without Low Back Pain. Clin Anat. Mar;16(2):144-7.

4. Richards KV, et al. (2016)  Neck Posture Clusters and Their Association With Biopsychosocial Factors and Neck Pain in Australian Adolescents. Phys Ther. Oct;96(10):1576-1587.

5. Grob D, et al. (2007) The association between cervical spine curvature and neck pain. Eur Spine J. May;16(5):669-78.

6. Nourbakhsh MR, Arab AM. (2002) Relationship Between Mechanical Factors and Incidence of Low Back Pain. J Orthop Sports Phys Ther. Sep;32(9):447-60.

7. Waongenngarm P, et al. (2015) Perceived body discomfort and trunk muscle activity in three prolonged sitting postures. J. Phys. Ther. Sci.27: 2183–2187

8. Tumminello N, et al. (2017) The Corrective Exercise Trap. Personal Training Quarterly Journal.  March 2017, Volume 4 – Issue 1

9. Knutson GA. (2005) Anatomic and functional leg-length inequality: A review and recommendation for clinical decision-making. Part I, anatomic leg-length inequality: prevalence, magnitude, effects and clinical significance. Chiropr Osteopat. Jul 20;13:11.

10. van Dieën JH, et al. (2017) Low-Back Pain Patients Learn to Adapt Motor Behavior with Adverse Secondary Consequences. Exerc Sport Sci Rev. Jul 12. [Epub ahead of print]

11. Zemp R, et al. (2016) Occupational sitting behaviour and its relationship with back pain – A pilot study. Applied Ergonomics 56 84e91

12. Coggon D. (2017) D 0501 Lifetime achievement award – invited keynote: why have we failed to prevent back pain in working populations? Occup Environ Med 74:A157-A158.

13. Deya RA. (2009) Overtreating Chronic Back Pain: Time to Back Off? J Am Board Fam Med. 22(1): 62–68. 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg oss
Please reload

Søk etter tags
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square