Smerte er smerte, skade er skade

Er smerte et tegn på skade? Kan det fortelle deg om du er skadet eller si noe om hvor stor en skade er?

Prøv det her:

Bøy håndleddet ditt til ytterstilling.

Legg på litt ekstra press med den andre hånda til du kjenner at det begynner å gjøre vondt. Gi slipp og rist løs.

Det du nettopp opplevde var smerte uten skade. Hånda de er intakt og fungerer fortsatt som den skal. Ingen skade skjedd. Kan smerte da være et tegn  på skade?

Skade uten smerte

Det er fullt mulig å skade seg uten å oppleve smerte. Se for deg en lang dag hvor du er nødt for å dra rundt på en tung bag. Endelig kommer du hjem. Det er kveld og du er klar for å legge deg, det er da det blir interessant. Mens du drar av deg buksa ser du plutselig noe fargerikt på låret - en blåveis - en skade! Du har ikke lagt merke til den før nå, men der er den - den indre blødningen. Det mest forunderlige er at disse indre blødningene ofte oppstår uten at vi merker det, de er bare plutselig der, de er eksempler på skade uten smerte.

For meg oppstår ofte skader uten smerte ved skogsarbeid. Etter noen gode timer i skogen med felling av trær, bæring av tømmer og kløyving av ved er det tid for pause. Når jeg setter meg ned for en kopp kaffe og et rundstykke ser jeg plutselig noe rødt på fingeren - et sår - en skade! Så skjer det noe rart, plutselig begynner såret å svi. Det er skade uten smerte, helt til jeg merker skaden.

Folk opplever også mer alvorlige skader uten smerte. For eksempel brakk basketballspilleren Kevin Ware leggbenet sitt tvers av under en NBA kamp. Han sa selv i et intervju i etterkant at "Jeg kunne ikke tro det selv, men jeg opplevde ærlig talt ikke noe smerte. Det var mer et sjokk." (1).

Med andre ord kan alt i fra hverdagslige kutt og indre blødninger til alvorlige benbrudd oppleves uten smerte.

Smerte uten skade

Det er også fullt mulig å oppleve smerte uten å skade seg. Se for deg en kald vinterdag, du har vært ute og gått, uten hansker. Hendene dine er lilla, numne og vonde. Når du kommer inn og skal vaske hendene skjer det noe merkelig. Vannet oppleves vondt, det svir. Varmt vann er helt uutholdelig, men til og med lunket vann gjør vondt. Dette gir seg som regel gradvis etter hvert som du får varmen igjen. Hendene var ikke skadet men allikevel gjorde de i en periode vanvittig vondt!

Og hva med hodepine etter en dårlig natts søvn, eller en lang og stressende dag på jobb. Den utslitende og humørdrepende smerten, som ofte forsvinner etter en runde fysisk aktivitet, litt avkobling eller en god natts søvn. Er denne smerten grunnet en hode- eller hjerneskade?

Mer ekstremt er et eksempel hentet fra et britisk medisinsk tidsskrift. Her forteller de om en bygningsarbeider som hadde hoppet ned på en 15 cm lang spiker, som da hadde gått tvers gjennom skoen hans. Han hadde opplevd voldsomme smerter og ikke visst hvor han skulle gjøre av seg. Fremme på legevakten vrir han seg fortsatt i smerte. Legene får nesten ikke se på foten hans. Etter at mannen er bedøvet får legene trukket spikeren ut av skoen. Når de får av skoen ser de til sin forundring at spikeren var  gått mellom tærne til mannen. Foten var fullstendig intakt. Ingen skade skjedd. Mannen opplevde smerte uten skade (2).

Med andre ord kan alt i fra vonde hender og føtter til hodepine oppleves uten skade.

Smerte uten kropp

Det er også fullt mulig å oppleve smerte i en kroppsdel man ikke har. Det er dette som kalles fantomsmerter. Folk opplever smerte et sted hvor det bare er luft. Vi finner ingen skade i luften, det er ikke en gang kropp der.

Med andre ord trenger du verken skade eller kroppsdel for å kunne oppleve smerte i gitt kroppsdel.

Smerte er smerte, skade er skade

Smerte kan ikke brukes som et sikkert tegn på skade. Alene kan det verken fortelle deg om du er skadet eller si noe om hvor stor en skade er.

Så hva er smerte da?

Hvorfor opplever vi det?

Hva er det som gjør at to personer med samme diagnose har to vidt forskjellige smerteopplevelser?

Og hvilke muligheter gir dette oss til å kunne påvirke smerte?

Disse spørsmålene vil vi ta fatt på i kommende blogginnlegg.

Hold deg oppdatert på smerte, bevegelse og skadeforebygging ved å like siden på Facebook.

1. Shaw A. (2013) Louisville's Kevin Ware 'Didn't Feel the Pain' When His Leg Snapped   http://abcnews.go.com/US/louisvilles-kevin-ware-didnt-feel-pain-leg-snapped/story?id=18871585

2. Fisher JP, et al. (1995) Minerva. Br Med J ;310:70

Tags: