Flere og varierende årsaker til smerte

For en del mennesker er det mer sannsynlig å ha vondt i hodet på dager hvor de har sovet lite natten før. Er du en av dem? Da er du i samme båt som meg og mange andre. I følge forskning kan søvn påvirke intensiteten på smerten du opplever, hvor godt du håndterer smerte, sannsynligheten for om du utvikler langvarige plager og mest interessant, det kan være en del av årsaken til at du i første omgang får vondt(1).

Mangel på søvn og smerte

Dersom en gruppe smertefrie mennesker utsettes for søvnrestriksjon (søvnmangel) vil noen utvikle symptomer, der i blant smerte.

I 1976 viste forskere ved et universitet i Canada at 2 netter med søvnrestriksjon var nok til at noen av deltakerne begynte å oppleve smerte. Noen fikk vondt i ben, andre i rygg, brystrygg, skuldre og nakke(2).

I 2005 viste Haack og Mullington at 12 netter, med kun 4 timer søvn per natt, medførte hodepine, ryggsmerte, leddsmerte, smerte i muskulatur og generell verk i kroppen for flere av deltakerne(3).

I 2013 ble det publisert en studie hvor de viste at flere av deltakerne opplevde smerte i forskjellige deler av kroppen etter 10 dager med 6 timer søvn, 1-3 timer mindre enn normalt(4).

På samme måte som med skader, ser det ut til at søvnmangel kan være en del av årsaken til smerte for noen, men ikke nødvendigvis for alle og alltid. Alle har ikke nødvendigvis behov for like mye søvn og alle vil ikke nødvendigvis få vondt om de sover lite. Blant de som får vondt vil ikke alle få like vondt eller vondt på samme sted.

Søvnmangel kan for noen, noen ganger, være noe av årsaken til smerte.

Mangel på bevegelse og smerte

Det er også mange som  blir stive og vonde i kroppen dersom de er lenge i ro. Jeg blir gjerne rastløs i bena, stiv i knærne og vond i ryggen under lange reiser. Dette er noe som blir bedre når jeg får beveget meg. Jeg skader meg ikke mens jeg sitter i ro, men mangel på bevegelse øker sannsynligheten for å oppleve smerte og ubehag.

Dersom en gruppe med smertefrie mennesker utsettes for immobilisering, at de ikke får beveget seg, vil noen utvikle symptomer, der i blant smerte(5).

I 2008 ble det publisert en studie med 30 smertefrie deltakere. De hadde armen i gips i 4 uker. Da deltakerne skulle ta av gipsen opplevde 24 av dem smerte ved bruk av håndleddet. Noe som vedvarte i opp til 2 uker. Andre hadde vondt ved bevegelse av fingre og albue. Gipsen gjorde ingen skade, men immobilisering gjorde at noen av deltakerne opplevde smerte ved normal bevegelse(6).

På samme måte som for skader og søvnmangel, ser det ut til at mangel på bevegelse kan være en del av årsaken til smerte for noen, men ikke nødvendigvis for alle og alltid. Alle har ikke nødvendigvis behov for like mye bevegelse og alle vil ikke nødvendigvis få vondt om de beveger seg lite. Blant de som får vondt vil ikke alle få like vondt eller vondt på samme sted.

Mangel på bevegelse kan for noen, noen ganger, være noe av årsaken til smerte.

Flere og varierende årsaker til smerte

Det finnes flere og varierende årsaker til smerte. Noen opplever smerte i forbindelse med søvnmangel. Noen opplever smerte i forbindelse med mangel på bevegelse. Noen opplever smerte i forbindelse med skade.

Smerte er verken det samme som søvnmangel, mangel på bevegelse eller skade, men noe som ser ut til å kunne oppstå i forbindelse med og påvirkes av blant annet disse tingene.

Flere årsaker gir flere muligheter

Det at det finnes flere og varierende årsaker åpner opp for flere muligheter til å kunne påvirke smerte. Hva er det som påvirker deg og smerten du opplever? Hvilke av disse tingene kan du, evt. sammen med din behandler, gjøre noe med?

Følg med videre og hold deg oppdatert på smerte, bevegelse og skadeforebygging ved å like siden på Facebook.

1. Finan PH, Goodin BR, Smith MT. The association of sleep and pain: an update and a path forward. J Pain. 2013;14(12):1539–52. Epub 2013/12/03.

2. Moldofsky H, Scarisbrick P. Induction of neurasthenic musculoskeletal pain syndrome by selective sleep stage deprivation. Psychosom Med. 1976;38:35–44.

3. Haack M, Mullington JM. Sustained sleep restriction reduces emotional and physical well-being. Pain. 2005;119(1–3):56–64.

4. Ablin J. N., Clauw D. J., Lyden A. K., et al. Effects of sleep restriction and exercise deprivation on somatic symptoms and mood in healthy adults. Clinical and Experimental Rheumatology. 2013;31(6) Supplement 79:S53–S59.

5. Butler SH. Disuse and CRPS. In: Harden RN, Baron R, Jänig W, editors. Complex Regional Pain Syndrome, Progress in Pain Research and Management. Vol. 22 IASP Press; Seattle: 2001.

6. Terkelsen AJ, Bach FW, Jensen TS. Experimental forearm immobilization in humans induces cold and mechanical hyperalgesia. Anesthesiology. 2008/07/24. 2008;109: 297–307.

Tags: