FYSIO-LOGISK

morten@fysio-logisk.no

Fysioterapi Haugesund og Karmøy

March 25, 2018

Please reload

Siste innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Utvalgt innlegg

Bjørns ryggplager

Denne posten handler om Bjørn, hans erfaringer med ryggplager og hva som hjalp ham til en bedre hverdag. Historien er ikke ment å skulle gi et inntrykk av at det finnes en "quick fix" for langvarige smerter, men er ment å gi et innblikk i hva som for noen kan hjelpe på smerter og plager.

 

Vi er alle forskjellige. Noen vil gjerne kjenne seg igjen og ha utbytte av filmklippet og teksten. Kanskje er du en av dem?

 

 

 

I 10 år hadde Bjørn hatt vondt i ryggen. Han hadde som regel noen episoder hvert år hvor det var ekstra gale, men over tid var det bare gradvis blitt verre. I fjor fikk han plutselig også symptomer nedover det ene benet og ble diagnostisert med lumbal nerverotsaffeksjon grunnet prolaps. Han endte opp med å operere, noe som for ham hadde god effekt på symptomene i benet, men smertene i korsryggen var fortsatt de samme som han alltid hadde hatt – noe kirurgen hadde sagt han måtte regne med.

 

8 uker etter operasjonen traff jeg Bjørn for første gang.

 

Han fortalte da at han til daglig jobbet med beredskap på flyplassen, men at han nå hadde vært sykemeldt i en lengre periode på grunn av ryggen. Bjørn fortalte at han følte seg stiv, ble fort sliten i ryggen og følte at den låste seg når han var i fysisk aktivitet. Foruten om dette slet han også med å finne roen, da ryggen alltid verket.

 

Da Bjørn og jeg gikk gjennom ulike bevegelser, var det forover bøy som gjorde mest vondt, og det var her ryggen føltes stivest. De andre bevegelsene var også vonde, men ikke noe særlig verre enn da han var i ro. Selv om han følte seg stiv var bevegeligheten i ryggen normal, det samme gjaldt styrken i bena og balansen hans.

 

Bjørn fortalte at han for det meste prøvde å holde ryggen rak. Noen hadde fortalt ham at han hadde for krum rygg. Han hadde også hørt at det ikke var bra å ha bøyd rygg, spesielt ikke ved løft. Da han viste meg hvordan han bøyde seg forover så det anstrengt ut. Vi prøvde å jobbe med pusten hans og det å gi slipp på mage- og ryggmuskler på behandlingsbenken. For å teste om dette kunne være relevant for ryggplagene hans. Han merket ingen forskjell ved dette, så vi bestemte oss for å gå videre.

 

Vi snakket om hva som skulle til for at Bjørn skulle klare røykdykkertesten, klare jobben og fungere godt i hverdagen. Det vi kom frem til var at:

 

- Han måtte bygge styrke og trygghet i forover bøy, da dette var bevegelser han var avhengig av i jobben sin.

- Han måtte bedre kondisjonen og styrken i bena til røykdykkertesten.

- Det kunne være en fordel å jobbe inn mer avslappet og variert bevegelse.

 

Vi pratet om ryggen og hvor sterk den faktisk er, hvor vanlig det er å bøye seg og at det faktisk blir mindre kompresjonsbelastning på ryggen når vi bøyer oss fremover avslappet, i forhold til hva det blir når vi bøyer oss anspent. Vi ble så enige om at vi skulle prøve oss litt frem med forskjellige varianter av forover bøy, for å utforske hvordan forskjellige teknikker føltes og fungerte. En av grunnene til dette var at vi vet fra forskning at det å ikke bruke eller ikke bevege en kroppsdel kan for noen, noen ganger, være en av årsakene til smerte. Det er og slik at kroppen kun blir sterkere om den brukes. Dersom en kroppsdel ikke brukes eller en bevegelse ikke blir gjort, så blir vi heller ikke sterke i akkurat disse kroppsdelene og disse bevegelsene. Det er også påvist at en del mennesker med langvarig ryggsmerte beveger seg mindre variert, langsommere og mer anstrengt enn folk som ikke har vondt. Så det å jobbe inn mer avslappet og variert bevegelse var noe vi ble enige om å prøve på.

 

Vi startet med å gjøre knebøy med kroppsvekt i flere ulike varianter. Med bøyd rygg og med rak rygg. Mest mulig avslappet og skikkelig anspent. Forover lent med overkropp og loddrett med overkropp. Stor avstand mellom ben og liten avstand mellom ben. Dette for å kjenne på forskjeller og hvordan de ulike variantene føltes.

 

Bjørn syntes det føltes godt å få brukt kroppen, i sær fordi det ikke var så strenge regler og at han fikk bevegd seg fritt og naturlig.

 

Vi gikk så videre og prøvde oss frem på samme måte med forover bøy. Jeg ga Bjørn en 2,5 kg vektskive, og vi bøyde oss forover. Bevegelsen gjorde vi så avslappet som mulig. Vi var blitt enige om at det var lov til å ha bøyde knær og at det ikke var en konkurranse om å komme lengst ned. Vi skulle bare prøve oss frem med forover bøy. Vi gjorde 15 repetisjoner. Jeg ventet spent på Bjørns respons. Det han så sa var, «det føles godt». Vi fortsatte, tempoet økte etter hvert, og han smilte. Vi tok en liten pause for å riste løs. Bjørn var motivert, jeg så det på ham. Jeg spurte ham hva han tenkte om å prøve seg på 5 kiloen – han var med. Vi gjorde 15 nye repetisjoner. Det gikk fint. Bjørn syntes ryggen føltes friere og bedre jo flere repetisjoner han gjorde. Da vi oppsummerte etter økten var Bjørn smilende og fornøyd. Han syntes til og med det føltes bedre å sitte. Vi avtalte at han til neste gang skulle gjøre disse øvelsen på jobb og fokusere på å ha friere og mer avslappede bevegelser i hverdagen.

 

De neste ukene jobbet Bjørn og jeg med avslappet og fri bevegelse, å styrke ben og å bedre kondisjon. Bjørn opplevde stadig mindre ryggplager. Livskvaliteten økte, det samme gjorde humøret og lysten til å være aktiv (noe Bjørn ikke hadde forventet!). Femte gang jeg møtte Bjørn fortalte han at, «jeg har vært mer plaget med ryggen i dag». Det hadde vært mye stress på jobben, han hadde vært anspent og hadde ikke fått bevegd seg noe særlig. Etter en treningsøkt opplevde han at ryggen føltes friere og bedre igjen. Som de fleste andre har Bjørn også dager hvor han kjenner seg øm og stiv i ryggen – men dette er forbigående, noe han har kontroll over og ikke noe som styrer livet hans. I dag er Bjørn tilbake i jobb for fullt. Han løfter, sitter, står og er ikke lenger kontrollert av ryggen sin.

 

Følg med videre og hold deg oppdatert på smerte, bevegelse og skadeforebygging ved å like siden på Facebook.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg oss
Please reload

Søk etter tags
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square