FYSIO-LOGISK

morten@fysio-logisk.no

Fysioterapi Haugesund og Karmøy

March 25, 2018

Please reload

Siste innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Utvalgt innlegg

Gjør du noe som er nyttig for deg?

For en god uke siden deltok jeg på et 2-dagers kurs med Ingvard Wilhelmsen. En svært artig type, med en fantastisk evne til å skape refleksjon rundt egne holdninger, vaner og væremåter. Hvordan lever jeg livet mitt? Har jeg holdninger som hjelper meg? Og gjør jeg ting som er nyttige for meg?

 

Wilhelmsen har en egen lunhet og er en hyler på gode spørsmål. Noen av spørsmålene kan umiddelbart kanskje virke kvasse. Ikke som i frekke eller spydige, men som i utfordrende, vanskelige og krevende. De er stilt med gode intensjoner og det er spørsmål som faktisk gir mulighet for å gjøre noe med situasjonen. For å endre.

 

Og, selv om det er hyggeligst å ha det hyggelig, så oppsøker ikke folk flest helsepersonell for hyggen. De ønsker hjelp til å forstå, endre eller gjøre noe med situasjonen de er i. Da kan det være nyttig å stille slike spørsmål. 

 

Å KJØRE SEG FAST I EGNE REGLER

 

Noen ganger kjører vi oss fast. Vi kjører oss fast i bestemte måter å tenke eller gjøre ting på. For det må jo være sånn. Eller det burde være sånn. Sånn har jeg jo alltid gjort det. Det hjalp før. Det hjalp Kenneth. Så da må det jo hjelpe meg og. Vi fokuserer på hva vi mener er, eller burde være, rett og galt. I stedet for å fokusere på om holdningene våre og det vi gjør faktisk er nyttig for oss. Det som er så forbaska irriterende er at dette lett går uoppdaget hen. Vi legger ikke merke til det. Vi (inn)ser ikke hvilken effekt, eller mangel på effekt, det vi mener og det vi gjør har på livene våre. Det eneste vi legger merke til er om vi tenker, føler, eller gjør det vi mener er, eller burde være, rett og galt. Det er som om vi kjører oss fast i våre egne regler.

 

Heldigvis kan vi selv endre disse reglene. Vi bestemmer selv hvilke regler vi vil beholde og hvilke vi vil forkaste. Vi bestemmer selv når reglene skal endres og vi bestemmer selv når endringene skal tre i kraft. 

 

Å VELGE NYTTIGE HOLDNINGER

 

Wilhelmsen er svært opptatt av folks holdninger. Han sier at det er en av de få tingene her i livet vi faktisk har kontroll over og kan velge selv. Med holdninger mener han blant annet hvordan vi forholder oss til tankene våre, følelsene våre og ting som skjer i livene våre. Hvilke regler vi har for oss selv.

 

"Det lurt å velge seg nyttige holdninger", sier han.

 

MATRISEN - ET VERKTØY FOR Å VURDERE NYTTIGHET

 

Da han pratet om dette ble jeg påminnet noe som kalles "matrisen". Et verktøy som benyttes i aksept og forpliktelsesterapi - en type kognitiv terapi. Når man jobber med matrisen prøver man å legge merke til, i ingen bestemt rekkefølge:

 

- Hvem og hva som er viktig i livet

- Vanskelige og vonde tanker, følelser og kroppslige sensasjoner (eksempelvis tretthet og smerte) som dukker opp

- Hva man gjør når disse tingene dukker opp og om det man gjør er nyttig

- Hva man kan gjøre for å leve i tråd med det som er viktig i livet

 

 

"Matrisen"

 

ET EKSEMPEL

 

Kari (ikke pasientens ekte navn) har hatt vondt i ryggen i flere måneder og er deprimert. Hun har prøvd flere forskjellige behandlinger uten mer enn forbigående smertelindring. Uti samtalen kommer det frem at hun har for vane å gå seg en tur når hun har ekstra vondt i ryggen. Hun forteller at hun må komme seg vekk litt fordi hun blir irritert og trist når det gjør så vondt, og hun vil ikke at dette skal gå utover barna. Jeg spør Kari om det hjelper på ryggsmertene. Hun svarer nei. Jeg spør om det hjelper på humøret. Hun svarer nei. Jeg spør hvorfor hun går tur og hun svarer at det er fordi alle har sagt at det er bra å gå tur og fordi hun vil skåne familien.

 

Hun gjør det altså fordi det burde være nyttig, ikke nødvendigvis fordi det er nyttig.

 

NYTTIG PÅ KORT SIKT OG NYTTIG PÅ LANG SIKT

 

Når vi vurderer om det vi gjør er nyttig er det lurt å vurdere både om det er nyttig på kort sikt og om det er nyttig på lang sikt. Da er det lettere å finne ut om dette er en strategi man vil fortsette med eller ei. Når Kari får tenkt seg litt om sier hun at det ikke har bedret ryggplagene, verken på kort eller lang sikt. Humøret blir dårligere på kort sikt og det har absolutt ikke hjulpet på lang sikt. Hun forteller at når hun går tur alene tenker hun på alt som er kjipt og ikke funker. 

 

La oss plotte dette inn i matrisen. Når vi vurderer effekt går skalaen fra minus tre til pluss tre. Tre minus tegn betyr at det blir veldig mye verre, null betyr ingen effekt og pluss tre betyr veldig mye bedre. Kari var litt usikker på om det ble verre eller om det ikke hadde noe effekt, derfor plottet vi inn - / 0, som betyr en plass mellom litt verre og ingen effekt. Dette er det kun Kari selv som kan vurdere og vite, jeg kan ikke kjenne og vurdere hva hun opplever. 

 

 

Når Kari får ekstra vondt i ryggen, blir trist, gretten eller tanken "Det må ikke gå ut over barna" dukker opp, pleier hun å gå tur alene. Denne turgåingen har ingen effekt på ryggplagene og gjør humøret verre.

 

HVILKEN EFFEKT HAR DET PÅ DET SOM ER VIKTIG FOR DEG

 

Videre er det slik at for de aller fleste, så går livet ut på mer enn bare å unngå det som er vanskelig og vondt. Vi har også mennesker og ting vi bryr oss om, som er viktige for oss, som beriker livet og gir det mening. Disse tingene kan derfor også være lure å inkludere når man skal vurdere om det man gjør er noe man vil fortsette med eller ei.

 

For Kari var barna og mannen det viktigste i livet, men hun ville også føre på venner, jobb og seg selv etter litt grubling. Jeg spurte hva hun typisk gjorde for å leve i tråd med det som var viktig for henne. Da svarte hun å hjelpe barna med leksene, ta dem med på aktiviteter, leke med dem, gjøre ting sammen med dem, "å være der for dem". "Ok Kari, dersom vi ser nærmere på lufteturene du tar når du får ekstra vondt i ryggen, er det noe som fører deg nærmere det som er viktig for deg? Er det en del av det å leve i tråd med det som er viktig for deg?". Kari og jeg snakket litt sammen om dette. Hun var usikker på svaret, for på en måte ville hun si nei, men på en annen måte så følte hun at hun skånte barna ved å gå ut. Da jeg spurte om hun visste om barna var takknemlige for at hun gikk ut, så sa hun at det visste hun ikke. "Liker de å ha deg hjemme?", spurte jeg. "Ja", sa hun og smilte. "Så hva skal vi da føre opp i skjemaet?". Tre minus sa Kari. 

 

 

Barna, mannen, venner, jobb og hun selv var viktig for Kari. Turgåingen hun gjorde når de vanskelige tingene dukket opp var ikke noe som førte henne nærmere det som var viktig for henne i livet, snarere tvert i mot.

 

Videre snakket vi om hva annet hun kunne prøve å gjøre i stedet for å trekke seg unna og gå tur alene. Om disse andre strategiene var nyttige og fungerte bedre kunne hun selv vurdere etter at de var utprøvd.

 

Å FÅ DET PÅ AVSTAND

 

Det kan ofte være greit å få ting litt på avstand. Bare det å få det ned på papiret kan gjøre det lettere å bli bevisst "reglene" vi har, hvordan vi forholder oss til ting og om det vi gjør er nyttig eller ei. Videre gir dette oss mulighet for å gjøre ting annerledes. Endre holdninger og prøve nye strategier. Det er jo ikke lett å endre noe vi ikke er bevisst.

 

Gjør du noe som er nyttig for deg?

 

Følg med videre og hold deg oppdatert på smerte, bevegelse og skadeforebygging ved å like siden på Facebook

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg oss
Please reload

Søk etter tags
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square