Artrose - to tips for mindre plager!

Hva er smart å gjøre dersom man har artrose, er plaget med smerte og har utfordringer med ulike bevegelser og aktiviteter? Følgende kommer to råd som på et generelt grunnlag har vist seg å være nyttige.

Tips 1 - Ved overvekt kan vektreduksjon gi mindre smerte, bedre funksjon og redusert inflammasjon

Hos personer med artrose er overvekt forbundet med mer smerte, dårligere funksjon og økt inflammasjon (det som på folkemunne ofte kalles "betennelse"). I en studie testet de hvilken effekt kostholdsendring, vektreduksjon og trening hadde på smerter, funksjon i hverdagen og inflammasjon blant overvektige personer med kneartrose. Resultatet var at jo mer deltakerne gikk ned i vekt, jo mindre vondt hadde de, jo bedre fungerte de i hverdagen og jo mindre inflammatoriske markører hadde de i blodet (1).

"I studien fant de at jo mer deltakerne gikk ned i vekt, jo mindre vondt hadde de, jo bedre fungerte de i hverdagen og jo mindre inflammatoriske markører hadde de i blodet."

Deltakerne opplevde en betydelig bedring i løpet av et halvt år, større bedring etter et år og aller størst bedring etter halvannet år - ved slutten av forsøksperioden. Videre ble det undersøkt nærmere hva det hadde å si hvor mye deltakerne gikk ned i vekt. Det de fant var at (2):

0-10 % vektreduksjon ga en gjennomsnittlig smertereduksjon på 30 %.

10-20 % vektreduksjon ga en gjennomsnittlig smertereduksjon på 45 %.

Mer enn 20 % vektreduksjon ga en gjennomsnitlig smertereduksjon på 60 %.

Videre nevnes det i studien at 40 % av deltakerne endte opp med minimalt til ingen smerte i knærne etter 18 Måneder (1).

Tips 2 - Tren og beveg deg

Trening og bevegelse har en positiv effekt på ledd, brusk, styrke, kondisjon, generell helse, funksjon i hverdagen og smerte. Flere typer trening, både på land og i vann har en positiv effekt ved artrose (3,4,5), men styrke- og kondisjonstrening ser ut til å være blant det mest effektive. Ved oppstart av treningsprogrammer må vi starte på det nivået vi er på her og nå. Finn ditt nivå og bygg deg gradvis sterkere og sprekere derfra (les mer her). Dersom du har utfordringer med bestemte aktiviteter eller bevegelser, som å reise deg fra stolen, gå ned trapper eller løfte ting kan det hende at spesifikke øvelser rettet mot disse aktivitetene kan være nyttige for akkurat deg og dine utfordringer.

"..styrke- og kondisjonstrening ser ut til å være blant det mest effektive."

Ønsker du hjelp til å komme i gang med vektreduksjon og trening?

Book time her eller ta kontakt på 92125372.

Hold deg oppdatert på smerte, bevegelse og skadeforebygging ved å like siden på Facebook.

1. Messier SP, et al. Effects of intensive diet and exercise on knee joint loads, inflammation, and clinical outcomes among overweight and obese adults With knee osteoarthritis. The IDEA randomized controlled trial. JAMA. 2013 Sep 25;310(12):1263-73.

2. Messier SP, et al. Intentional weight loss in overweight and obese patients With knee osteoarthritis: is more better? Arthritis Care Res (Hoboken). 2018 Nov;70(11):1569-1575.

3. Fransen M, et al. Exercise for osteoarthritis of the knee: a Cochrane systematic review. Br J Sports Med. 2015;49(24):1554-7.

4. Fransen M, et al. Exercise for osteoarthritis of the hip. Cochrane Database Syst Rev. 2014 Apr 22;(4):CD007912

5. Bartels EM, et al. Aquatic exercise for the treatment of the knee and hip osteoarthritis. COchrane Database Syst Rev. 2016;3:CD005523.