FYSIO-LOGISK

morten@fysio-logisk.no

Fysioterapi Haugesund og Karmøy

March 25, 2018

Please reload

Siste innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Utvalgt innlegg

Vondt i ryggen - her er seks årsaker

Jeg har tidligere skrevet om ulike årsaker til smerte og forholdet mellom smerte og skade. I dag vil jeg gi deg noen eksempler på egne erfaringer med det å ha vondt i ryggen og ulike årsaker til dette.

 

Her er seks ulike årsaker til at jeg har hatt vondt i ryggen.

 

 

 

FOR MYE FOR SNART AV EN UVANT AKTIVITET

 

For et halvt år siden stod jeg ute og malte huset mitt. Jeg jobbet lenge i høyden, strekt ut for å nå så langt opp jeg kunne. Etter 4-5 timers arbeid satte jeg meg ned for å ta en pause. Da jeg så skulle reise meg og gå i gang med arbeidet igjen kjente jeg at korsryggen var kjempe sår. Det var vondt å bøye seg forover og det var vondt å bøye seg bakover. Jeg visste jeg ikke hadde skadet ryggen min. Jeg hadde jo ikke ramla. Det var ingen som hadde slått meg. Og jeg hadde ikke hatt noen kraftige eller brå bevegelser. Allikevel var ryggen vond. Dette ble gradvis bedre og forsvant i løpet av få dager, uten at jeg gjorde noe spesielt for å bli kvitt det. Dette var ryggsmerte i forbindelse med uvant arbeidsmengde i en uvant posisjon. Helt ekte ryggsmerte, uten sykdom og skade*.

 

*Det er mulig jeg hadde en liten irritasjon/"overbelastning" av en muskel, en sene, en mellomvirvelskive eller noe annet. En irritasjon som trengte noe tid for å roe seg ned. Dette skjer noen ganger når vi gjør brå endringer i hva vi gjør og kroppen ikke er forberedt. Når jeg ikke har klatret på lenge blir huden i hendene mine lettere rød, vond og irritert enn den gjør i perioder hvor jeg klatrer jevnlig. Da er den tykkere og sterkere. Det samme gjelder for andre aktiviteter og andre deler av kroppen også. Kroppen tilpasser seg det den utsettes for.

 

LANGVARIG OG UBEKVEM STILLESITTING

 

For noen år siden reiste jeg til New York med samboeren min og noen venner for å feire nyttår. Det ble mange timer i et flysete jeg satt dårlig i. Det var greit de første timene, men etter hvert begynte jeg å bli urolig i kroppen. Jeg fant ingen god posisjon. Jeg vridde og vrengte på meg, satt med bøyd rygg, med rak rygg, med rotert rygg, med føttene trukket opp på setet, med beina i kryss, og alle andre mulige sittestillinger. Ryggen var stiv og støl og ingen stilling føltes behagelig. Jeg forsøkte å sette på en film for å flytte oppmerksomheten min til noe annet, men det fungerte dårlig. Til slutt reiste jeg meg opp og spaserte bakerst i flyet. Der hadde jeg en liten tøy og bøy stund for meg selv. Det føltes nydelig å få bevege seg. Etter et kvarter gikk jeg tilbake og satte meg. To minutter senere kjente jeg ryggen igjen. Den var øm og stram. Så der satt jeg rastløs de siste timene. 

 

Dette ble bedre da vi kom fram og jeg fikk bevegd meg mer. Da jeg stod opp neste dag kjente jeg ikke noe til ryggen. Dette var ryggsmerte i forbindelse med langvarig stillesitting i en ubekvem og uvant stilling. Helt ekte ryggsmerte, uten sykdom og skade. 

 

BEKYMRING OG ENGSTELSE

 

I november ble jeg far til en fantastisk gutt. Han hadde behov for litt hjelp fra helsevesenet i starten og ble operert av nevrokiurg bare to dager gammel. Samboeren min og jeg følte oss relativt rolige, helt til han ble kjørt til operasjonsstua og vi var nødt for å vente et annet sted. Vi satte oss i kantina på Haukeland. Det var en rar stemning. Jeg var bekymra og kjente det mest på kroppen min, på anspentheten. Etter hvert kikket jeg på klokka og lurte på hvorfor det tok så forbaska lang tid. "Det skal jo være en ganske enkel og grei operasjon", tenkte jeg for meg selv. "Men hvorfor drøyer det sånn da?". Tankene raste i hodet. Jeg kjente en tung klump i magen, ryggen var vond og spent, hodet føltes for lite. Etter fem timer ringte endelig telefonen til samboeren min. Hun var på vei opp av stolen omtrent før hun hadde lagt på. "De er ferdige!", sa hun. "Alt gikk bra!". Jeg kjente anspentheten fordufte. Det var som om et tungt tåkelag i kroppen forsvant. Klumpen i magen forduftet, anspentheten og smerten i ryggen slapp tak og hodet føltes plutselig stort nok igjen. Dette var ryggsmerte og andre symptomer i forbindelse med bekymring og engstelse. Helt ekte ryggsmerte, uten sykdom og skade.

 

UHENSIKTSMESSIG MÅTE Å BEVEGE SEG PÅ

 

For snart ti år siden hadde jeg ryggplager som varte i nærmere tre år. Dette var noe som gjorde at jeg slet med sitting og alt av aktiviteter som involverte bruk av ryggen. Jeg fikk i løpet av tiden ganske mange forskjellige diagnoser, behandlinger og velmente råd. Svært lite av det hjalp. Jeg ble blant annet fortalt at jeg hadde en ustabil rygg og svak kjernemuskulatur. En muskulatur jeg måtte lære meg å aktivere ordentlig. Ryggen min var svært anspent fra før, men etter at jeg begynte å "aktivere kjernemuskulaturen" ble jeg stiv som en stokk. Rygg- og magemusklene mine var på jobb 24 timer i døgnet og ryggen min var alltid rak. Jeg ble også fortalt at jeg hadde en skiveutglidning, noe som kunne bli verre ved å bøye seg forover. Dette gjorde meg ikke mindre anspent. For meg var det først da jeg lærte meg at det var trygt å bruke ryggen, gi slipp og begynne å bøye og bruke den igjen at ryggsmertene gradvis begynte å avta**. Dette var ryggsmerter som i hvert fall delvis skyldtes uhensiktsmessige måter å sitte og å bevege seg på. Helt ekte ryggsmerte, uten sykdom og skade.

 

**Hva som er en hensiktsmessig måte å sitte og å bevege seg på varierer fra person til person og situasjon til situasjon. For meg var det slik at jeg spente meg opp i ryggen og var rak hele tiden, uansett om jeg satt ned eller var aktiv, noe som var med på å vedlikeholde min ryggsmerte. 

 

BRÅ OG KRAFTIG BEVEGELSE

 

For flere år siden hadde jeg en situasjon hvor jeg stod på skateboard og fikk en kraftig sleng forover da hjulene bråstoppet. Det var rart, jeg husker jeg kjente ryggen spenne seg opp fra ytterkantene. En spenning som så sentrerte seg innover mot midten av ryggen før jeg kjente en skarp smerte. Det var vondt å bevege seg. Jeg klarte ikke å fortsette økten, så jeg gikk hjemover. De første dagene var smertene ganske intense og det var vanskelig å bevege seg normalt. Etter en uke begynte det gradvis å slippe tak og jeg bevegde meg mer avslappet. Da 2-3 uker var gått kjente jeg kun litt i ryggen dersom jeg brått bevegde meg ut i ytterstilling eller løftet tungt. Dette var trolig en forstrekning, en liten skade. En skade som kroppen måtte få tid til å reparere. Etter hvert som kroppen fikk ordnet opp og jeg bevegde meg mer og mer normalt avtok også ryggsmertene. Helt ekte ryggsmerte, trolig i forbindelse med en forstrekning.

 

NERVØSITET

 

Januar 2018 holdt jeg sammen med en kollega en presentasjon på en av HR Norges konferanser. Vi var godt forberedt og hadde en presentasjon med et budskap vi var stolte av. Innholdet var godt innøvd og vi var samkjørte. Kvelden før på hotellrommet kjente jeg nervøsiteten komme. Jeg merka det først på magen. Jeg måtte på do omtrent før jeg var ferdig med forrige toalettbesøk. Da jeg skulle gå gjennom notatene mine en siste gang kjente jeg ryggen knytte seg. Det var som en spenning som startet ytterst ute, for så å sentrere seg og fokuseres midt i korsryggen. Den følelsen har jeg hatt før tenkte jeg. Det minnet svært om den gangen jeg stod på skateboard,  men jeg hadde ikke gjort en eneste brå bevegelse. Jeg var bare nervøs jeg. Jeg stod der og tenkte, og var egentlig ganske forundra over situasjonen. Jeg bestemte meg for å legge fra meg notatene, drakk et glass rødvin, la meg ned på senga, hørte litt musikk og sovna. Neste dag var ryggen fortsatt anspent, men ikke fullt så mye. Etter konferansen slapp det helt tak. Dette var en situasjon med stivhet og ubehag i ryggen i forbindelse med nervøsitet. Helt ekte ryggplager, uten sykdom og skade.

 

ALLE SMERTER ER EKTE, MEN DE SKYLDES IKKE ALLTID SKADE OG SYKDOM

 

Grunnen til at jeg tar opp det at det finnes mange årsaker til hvorfor vi får vondt i ryggen er at det kan ha mye å si for behandling. Det er for eksempel ikke hensiktsmessig å operere en rygg som er vond i forbindelse med bekymring, langvarig stillesitting, for mye for snart av en uvant aktivitet eller uhensiktsmessige måter å bevege seg på. Det er heller ikke hensiktsmessig å snakke om bekymring for guttungens helse dersom en person har vondt i ryggen etter en skiulykke og sønnen hans er helt frisk. Hva som er relevant varierer fra person til person.

 

Jevnt over tror jeg vi er flinke til å plukke opp de tilfellene hvor folk har vondt grunnet alvorlige skader, men hva med disse andre årsakene? Mens jeg sitter her og skriver tenker jeg over situasjonen min på Haukeland. I løpet av bare en times tid med bekymring fikk jeg både vondt i ryggen, mageplager og lett hodepine. Hva hadde skjedd om denne situasjonen hadde vart i fem år? Ingen operasjon varer så lenge, men som et tankeeksperiment, hva ville det gjort med meg? Det er selvfølgelig umulig å si, men jeg sitter her og tenker at det er forståelig at folk i vanskelige livssituasjoner har det vondt. At de kjenner det i kroppen. Noen i nakken. Andre i ryggen. Noen får hodepine. Andre får mageplager. Noen blir svimle eller tåkete. Andre får utslett. Noen blir slitne. Andre får piping i øret. 

 

Smerter og andre plager er alltid like ekte, men de oppstår av ulike årsaker for ulike mennesker. Dette gjør at like symptomer kan kreve ulike tiltak for å bli bedre.

 

Ønsker du hjelp med dine plager?

Book time her eller ta kontakt på 92125372.

 

Hold deg oppdatert på smerte, bevegelse og skadeforebygging ved å like siden på Facebook.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg oss
Please reload

Søk etter tags
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square